El postgrau en Advanced UX: una immersió a l’experiència d’usuari explicada pel seu professorat

El nou postgrau en Advanced UX: Design, Research and Emerging Technologies, que començarà el mes d’octubre, es planteja com un viatge al disseny d’experiència d’usuari des de diferents òptiques i aplicat a diversos entorns i sectors: virtuals, automoció, videojocs, wearables, moda, aviació, banca o salut, i sempre des d’una perspectiva inclusiva i accessible, que és un dels factors diferencials d’aquesta nova aposta formativa. El professorat ens explica més detalls de cada especialitat.

Palmira Victoria González, professora de Factors Humans al postgrau. Doctoranda en Psicologia per la Universitat Complutense de Madrid (UCM).

“La realitat virtual simula entorns altament immersius i interactius que permeten a la persona abstreure’s del món exterior i enfocar tota la seva atenció a l’entorn virtual, cosa que ens permet valorar de manera objectiva l’experiència de l’usuari. La recerca amb metodologies innovadores com la realitat virtual, l’electroencefalografia o l’eye-tracking ens permeten avaluar de manera objectiva tant l’experiència com l’estat cognitiu de l’usuari. Al postgrau compartirem aquests coneixements i mètodes per mesurar l’experiència cognitiva dels usuaris des d’un enfocament pràctic per millorar el disseny de producte, la creació d’escenaris de realitat virtual inclusius o fer adaptacions per afavorir l’accessibilitat dels usuaris i millorar-ne l’experiència.”

Enrique García Cortés, professor del taller de Videojocs del postgrau. Tècnic expert en accessibilitat tecnològica a la Fundación ONCE.

“En el cas dels videojocs, poder descobrir les necessitats que tenen els diferents perfils de prestació funcional o discapacitat és un aspecte vital per dissenyar i programar un joc, mantenint sempre la seva identitat però personalitzant-lo per arribar al màxim de jugadors. Al llarg dels cinc anys treballant a la indústria del videojoc i sent responsable d’un projecte d’accessibilitat en aquest àmbit, he pogut parlar amb totes les parts de l’ecosistema: desenvolupadors, publishers, jugadors, premsa, distribuïdors. Tota aquesta experiència, vivències i perspectiva les compartiré amb els alumnes del postgrau, debatent les diferents realitats de la indústria i com l’accessibilitat i les persones amb discapacitat ja formen part d’aquesta possibilitat de lleure que ha de ser per a tothom.”

Javier Figueras, professor de l’entorn d’Aviació al postgrau. Cap de Producte a Air Europa.

“L’experiència d’usuari juga un paper fonamental en la indústria de l’aviació. El journey del client està ple d’interaccions amb productes i serveis digitals, sigui a terra o bé a 10.000 peus d’alçada. Si l’objectiu de qualsevol companyia és aconseguir clients fidels que repeteixin la seva experiència, un bon disseny d’UX és tan important com el tractament del client en persona. La meva missió és mostrar a l’alumne tots els secrets de l’experiència d’usuari en aviació, incloent-hi àrees menys òbvies on juga un paper determinant, com són els sistemes d’entreteniment. Tot plegat, basat en la meva experiència, tant des del costat de proveïdor de línia aèria com a escala interna.”

Ruth Contreras, professora de l’entorn de Videojocs al postgrau. Doctora en Enginyeria Multimèdia per la UPC i investigadora en UX Research i Game Studies.

“La diversitat en equips de desenvolupament de videojocs és crucial per diverses raons: representa millor una audiència diversa i permet construir jocs inclusius i atractius per a jugadors de diferents gèneres, ètnies, orientacions sexuals i habilitats. La sensibilitat cultural es millora en incloure dissenyadors amb diverses experiències, evitant estereotips i afegint autenticitat cultural. A més a més, es promou l’accessibilitat mitjançant opcions de personalització i controls adaptables. Al postgrau compartiré coneixements especialitzats en UX per a videojocs, enfocant-me en la seva aplicabilitat per a sectors específics com la moda, la salut, l’educació o l’automoció. El nostre objectiu serà desenvolupar dissenys inclusius i accessibles que puguin ser adaptats i aplicats eficaçment a diversos camps.”

Toni López, professor de l’entorn de Salut al postgrau. Responsable d’UX a Failfast.

“Com a dissenyadors, ens hem d’enfocar a situar l’usuari al centre i crear solucions simples i clares que facilitin la prevenció d’errors en aspectes crucials com ara el tractament mèdic. Comprendre el context de les persones en situacions de vulnerabilitat ens permet desenvolupar solucions que no només siguin funcionals, sinó també reconfortants i humanitzades. He tingut l’oportunitat de treballar en diversos projectes al camp de la salut, on hem considerat la diversitat i l’accessibilitat per assolir un disseny universal. Hem col·laborat amb diferents perfils, equips mèdics i pacients mitjançant tallers de codisseny, assegurant que les solucions siguin realment útils per als usuaris finals. A més, he dissenyat investigacions que tenen en compte el context i la situació emocional de les persones per obtenir insights valuosos. Compartiré tot aquest coneixement acumulat, oferint consells pràctics per adaptar les tècniques UX al camp de la salut.”