El projecte Mar de Realitat, premi d’opinió als 26 Premis d’Arquitectura de les Comarques de Girona

El projecte Mar de Realitat, dissenyat, coordinat i dirigit pels alumnes del màster de formació permanent en Disseny i Producció d’Espais de la UPC School, ha resultat guardonat amb el Premi de l’Opinió als 26 Premis d’Arquitectura de les Comarques de Girona, en la categoria d’espais efímers. El projecte va ser una de les instal·lacions protagonistes del Festival Girona, Temps de Flors 2023. L’acte de lliurament va tenir lloc el 7 de juny a la seu de la Demarcació de Girona del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya.

Els tutors del projecte, Josep Callís i Cristina Masferrer, van ser els encarregats de recollir el premi, els quals van destacar el vincle que sempre hi ha hagut entre el festival Girona, Temps de Flors i els Premis d’Arquitectura de Girona. La consolidada participació en aquest festival és una excel·lent plataforma d’aprenentatge, projecció i promoció per a estudiants i joves arquitectes. En la seva intervenció, també van destacar la condició poètica i escenogràfica del projecte guardonat, i la seva capacitat per modificar i transformar la volumetria i percepció d’un espai amb tanta personalitat com és el soterrani de la catedral de Girona. Un espai immersiu que no ha utilitzat la tecnologia digital tan present en el món museístic actual, sinó que ha estat construït amb elements i recursos propis de l’arquitectura per tal d’emocionar i esdevenir una experiència vivencial.

El projecte Mar de Realitat és una crida a la cura i la sostenibilitat dels oceans. El muntatge ens submergia en un món subaquàtic, màgic i misteriós que està amenaçat per l’acumulació d’escombraries no biodegradables. A causa de l’efecte dels corrents oceànics, les escombraries s’han anat agrupant fins a formar les illes de plàstic. La instal·lació ens proposa una travessia per les profunditats oceàniques, posant de manifest la degradació del paisatge marí i la necessitat de preservar-lo.

Des del màster agraïm la col·laboració del Departament d’Enginyeria Elèctrica, Electrònica i Automàtica de la Universitat de Girona, i la confiança dipositada per l’entitat BBVA en el desenvolupament d’aquest projecte.

Vídeo del projecte Mar de Realitat (BBVA – Temps de Flors, 2023)